Úspech negatívnych vecí na Slovensku a marketing

Úspešnosť negatívnych marketingových podnetov na Slovensku - Miss Marketing

Aké publikum, taká šou. Toto platí na Slovensku nielen v politike, ale aj v marketingu. Bohužiaľ. Národ slovenský zaujmú negatívne podnety viac ako tie pozitívne. Je ťažké prezentovať to dobré v našej krajine? Prečo sa slováci dokážu s ľahkosťou prinútiť ku negatívnym reakciám a to pozitívne, čo dostanú na tanier “zdisujú” (zhodia pod čiernu zem)?

Malý prierez negatívnych zaujímavostí marketingu na Slovensku v krčmách, kuloároch, sekciách komentárov a sociálnych sieťach. Aké sú vaše skúsenosti? Ako to môžeme marketingovo využiť?

PS: Cieľom článku nie je šíriť depresiu v kanceláriach marketingu (rozumej “stôl pri obchoďákoch”), ale predostrieť chrobáka v hlave a čo s tým.

Word of mouth – krčmový / kuloárny marketing

Krčmový / Kuloárny marketing - word of mouth

Word of mouth (“slovo z úst” el doslovný preklad) je anglický výraz a lepí sa aj na marketing – sú to odporúčania (reklama) podávaná priamo okruhu ľudí, s ktorými máme vzťah. Kedysi čisto ústne, dnes hrajú popredné úlohy aj sociálne siete či email. Zlatý grál multilevelov a stále najlepšia forma marketingu, pramení to z našej ľudskej spoločenskej podstaty.

Krčmový alebo kuloárny marketing toť sympatický slovenský preklad. Keď mi sused povie, že druhý sused si dal spraviť trávnik od firmy Kvetinka a spol. a spravili mu to otrasne, tak to je krčmový marketing. Môže mi to povedať aj kolega na cigaretkovej pauze, tá istá vec. Môžem si tiež na Facebooku prečítať, ako sa neflexibilne zachovali v hoteli, kde kamoška chcela robiť svadbu.

Všímajte si rozhovory ľudí okolo seba – na káve, v obchodoch, v práci, doma… Koľko rozhovorov plných nadšenia si vypočujete? Koľko bude kritických, negatívnych a závistlivých debát? Zamerajte sa na výber slov a zásobu – je širšia pri negatívach alebo pozitívach?

Slovenské komentárové križiacke výpravy v diskusiách

Nádhera. Dych vyrážajúca a ukážková vzorka toho, ako Slováci reagujú. Pozrite si ktorýkoľvek článok na spravodajských portáloch a otvorte si diskusiu. Prosím, ak nájdete jednu bez negatívnej reakcie, napíšte mi. Balzam pre dušu by to bol. Keby bolo keby.

Komentárové križiacke výpravy v diskusiách - Miss Marketing

Pod rúškom tajnosti internetových mien typu pampeliska83 alebo deadtofreedom222 zverejnené perly zhadzovania, ohovárania a deštruktívnej kritiky. Autor napísal inšpiratívny článok? Rýchlo očierniť jeho meno, pohľadať pravopisné chyby a zahrať na pesimistickú strunu. Aha, niekto napísal komentár – skvelá príležitosť, ako si vybiť frustráciu.

Ťažko vymodlený lajk a lacný obsah

Negatívny marketing na Facebooku - Miss MarketingFirma postuje o dušu (napriek nepríjemným percentám zobrazovania, ktorými Facebook tlačí na stránky. A áno, Facebook zatiaľ stále číslom 1 v slovenskom sociálnom internetovom zábere.), dostane pár lajkov a ak príde komentár, tak rýchlo kontrolovať a odpovedať v rámci slušnosti a rozumu.

Úspech pozornosti žnú šokujúce príspevky, krváky, “hejtovanie”, smotánkové faux pas, lacné kutilské tipy…

Aké publikum, taká šou – čo s tým?

Úlohou marketingu je zaujať cieľovú skupinu a primäť ku kúpe alebo inému kroku. Ako zaujať, keď naša cieľovka má najlepšiu odozvu na negatívne podnety? Ako využiť negatívny začiatok pre pozitívny nákup? Ako rozpútať diskusiu a vtiahnuť ľudí do témy?

Na Slovensku nevieme prijať kompliment, úprimne sa potešiť z úspechu druhých, podniknúť kroky k zlepšeniu. Sme múdri ako rádio, na všetkom nájdeme chybu a veľmi radi zovšeobecňujeme (viď tento článok :)

Otázka teda je – ako na Slovensku využiť negatíva na dobré veci?

  1. Negatívny problém a riešenie – aký konkrétny a aktuálny problém zákazníka váš produkt / služba rieši? “Omŕzajú vám prsty pri škrabaní auta? – emotívny popis nepríjemnej situácie a zázračné riešenie s novou škrabkou”
  2. Humor – vtipné využitie vášho produktu / služby, nadhľad, absurdné situácie: “Firemná porada s našou kávou a firemná porada s obyčajnou kávou (obrázok)” – obyčajná káva = negativita
  3. Šokujúca negativitapritvrďte negatívny tón: “7 dôvodov, prečo nikdy nebudete mať auto svojich snov: hľadáte u konkurencie, vyberáte odpadové typy,…keby ste vyberali u nás…”

Aký je váš tip na využitie popularity negatívnych podnetov pre dobrý marketing?

Píšte do komentárov a bez strachu :)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *