Mystické SEO v jednoduchých slovách

SEO optimalizácia webstránok - čo to je?

Nikto ho nikdy nevidel, ale všetci veríme, že existuje…

Magická skratka SEO, ktorá jedným šmahom ruky vyrieši hladomor v Afrike a naše červené čísla. Predtým, než sa rozhodnete kúpiť si “SEO balík” alebo vraziť peniaze do “SEO”, uistite sa, že si tento mysteriózny pojem viete nielen preložiť, ale aj rozumiete, čo v praxi znamená.

SEO – Optimalizácia pre vyhľadávače

SEO je skratka pre “Search Engine Optimisation”, v preklade, tak ako nadpis hovorí – Optimalizácia pre vyhľadávače. Najprv si povedzme pár slov o základe, na ktorom tento marketingový mega trhák vyrástol (a stále funguje) a potom pár praktických rád, ktoré vám dobrý SEO poradca či guru vysvetlí. Zhrnutie v jednom najlepšom princípe SEO na konci.

Odkiaľ sa vzalo SEO

Vyhľadávače, napr. Google, Yahoo či Bing (je ich o mnoho viac) plnia jednu úlohu – pomocou nich my, obyčajní ľudia, hľadáme na internete. Pre majiteľa webstránky sú vyhľadávače tým spojivom medzi webstránkou a hľadajúcim návštevníkom. Vyhľadávače si chcú plniť svoju úlohu lepšie – aby človek (návštevník) presne našiel to, čo hľadá.

Čiže situácia vyzerá nasledovne:

zaklady_seo_jednoduchy_princip_miss_marketing

V skratke, vy vo finále potrebujete optimalizovať pre návštevníka. 

SEO, samozrejme, zahŕňa aj technické požiadavky – vyhľadávač, prostredník, je predsa len stroj (aj keď veľmi šikovný :) Tieto technické požiadavky sú však aj tak postavené na uľahčení vyhľadávania pre návštevníka. Ako to teda v praxi vyzerá?

Čo potrebujete pre výborné SEO

Technické nastavenie (dobrý web dizajn) + pravidelná robota

SEO_optimalizacia_webu_2_zaklady_miss_marketing

1. Pravidelne pridávaný obsah

Toto pramení zo samej podstaty internetu ako média. Nehľadáme informácie zo 16. storočia, hľadáme aktuálne a čerstvé informácie.

Pod slovom obsah rozumejte články, novinky, text, informácie…

Od počiatkov internetu je obsah základ dobrého SEO a kráľom internetu. Ešte raz, hľadáme slová, hľadáme informácie. Optimalizácia pre vyhľadávače je v tomto prípade podobná ako optimalizácia pre návštevníka – nebudem sa vracať na vašu stránku, pokiaľ tam už 4 roky nie je nič nové.

Miss TipPravidelnosť je základ. Nech je vaša situácia akákoľvek, 2 hodinky do mesiaca na napísanie jedného krátkeho návodu, inšpiratívneho článku či o jednej výhode vášho produktu si nájdete určite.

Pravidelnosť môže byť aj raz za dva týždne, raz za mesiac. Dôležité je v tom vydržať dlhšie ako ten “raz”.

Články, aktuality, PR správy, zaujímavé informácie, infografiky – jednoducho pravidelne pridávaný obsah je základom SEO č.1.

2. Kvalitný obsah

Zabudnite na referátové články ako na základnej škole, obsah pre web má niečo viac ako len nútené písanie – obsah na webe poskytuje hodnotu pre návštevníka. Informuje, vzdeláva, vysvetľuje, rozpráva príbehy, nabáda, šokuje, inšpiruje…

Vy sami najlepšie viete, čo vašich zákazníkov, potenciálnych či existujúcich, najviac zaujíma, aké majú otázky, problémy. Odpovedzte im na ne v blogu. Kvalitne a odborne vysvetlujte a píšte o tom, čomu sa rozumiete.

Miss Tip – Píšte pre vybranú persónu z vašej cieľovej skupiny ako pre debila. Áno, ako pre DEBILAčloveka, ktorý sa vôbec nerozumie problematike, o ktorej píšete. Zabudnite na firemný žargón, skratky. Vysvetľujte “po lopate”.

3. Sústredíte sa na návštevníka, nie na kľúčové slová

Jednou z veľkých noviniek v systéme fungovania vyhľadávačov (viac info na konci článku) je vyhľadávanie cez “tail keywords” – dlhé “chvostové” kľúčové slová. Napr. “kolko stoji mala mraznicka”. To jest veta (slová), ktorú zadá priemerný užívateľ do vyhľadávača a tie sa prispôsobili tejto požiadavke.

Kľúčové slová však neumierajú, práve naopak. Stále pôsobia ako hlavný kotevný bod obsahu, no pokiaľ váš obsah odpovedá presne na otázku návštevníka (napr. v popise produktu máte “malá chladnička”), ste o krok vpred. To sa však jemne vraciame k 2. bodu.

4. Kvalitné “backlinky”

Backlinky (“beklinky” – spätné linky) sú linky na vašu stránku z iných stránok. Čím kvalitnejšia (vyhľadávanejšia, s vyšším rankom – pozíciou vo vyhľadávačoch) je stránka, ktorá uverejnila link na vašu stránku, tým hodnotnejší spätný link.

Príklad: Stránka www.topky.sk v článku uverejní link na vašu stránku. Stránka www.mariakovacova.sk tiež uverejní link na vašu stránku. Backlink z topiek je hodnotnejší ako zo súkromného blogu pani Márie, pretože topky sú hodnotnejšou stránkou pre vyhľadávače.

Téma spätných linkov je na dlhšie a určite sa k nej vrátim aj s tipmi ako na to. Základ je však budovanie kvalitných backlinkov od kvalitných stránok, budovanie spolupráce. Dajú sa kúpiť, kupujte však kvalitu, nie kvantitu.

5. Pár technických praktických tipov

  • Dávajte obrázkom názvy s výpovednou hodnotoufirmanazov1.jpeg vs obrabacie_stroje_vyroba_presov_firmanazov.jpeg. Obrázkom pridávajte alternatívne texty (Alt Text) s výpovednou hodnotou.
  • Linky – v maximálnej možnej miere používajte v linkoch text s výpovednou hodnotou: Viac info vs Ako uštrikovať rukavice. K linkom tiež patrí Titulný text (Title).
  • Headingy / Nadpisy – magické značky h1, h2, h3 – používajte ich pri tvorbe blogu a jednotlivých stránok. Práve tieto značky povedia vyhľadávačovi “Toto je dôležité”. H1 by mal byť na jednej podstránke použitý len raz, h2 a h3 používajte viacnásobne. h4 a nižšie nemajú až takú váhu ako h1, h2 a h3.

Nástrahy SEO a jeden základný princíp

Ročne len Google spraví okolo 500-600 zmien a úprav vo svojom vyhľadávacom systéme, v tom, ako hodnotí stránky. Sledovať to je takmer nemožné a zbytočné.

Vyššie uvedených 5 jednoduchých tipov pre SEO (a aj tých ďalších, neuvedených) sa dá zhrnúť do jedného – pravidelne a dlhodobo tvorte kvalitný obsah na webe, ktorý ľudia chcú čítať. Toto bude platiť na internete, kým internet bude internetom.

*Tému indexovania webstránok (“napísania Googlu, že máte novú stránku a nech sa na ňu pozrie”) vynechávam. Pokiaľ nemáte na stránkach nofollow linky (a to by musel byť veľmi snaživý web developer plný nenávisti :D), tak si vás Google skôr či neskôr nájde a tým, že mu to www.mojfasaweb.sk pošlete, Google nezaručuje, že ju uprednostní. Ak však nespĺňate vyššie uvedené základné požiadavky na SEO techniky, tak to bude smutnejšie “nájdenie”. Indexovanie je fajn vec, viac info nájdete práve na Googli (na Yahoo či Bingu). 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *